mandag 26. september 2011

«Gamle menns elskov» av Per Knutsen

Utgitt av Cappelen Damm 2010

Av samme forfatter har jeg tidligere lest «Svart cayal» (ungdomsroman utgitt 1988), «Kyss med ketchup» (barnebok, 2007) og «Utakk» (roman for voksne, 2006). Den førstnevnte husker jeg ingenting av – bortsett fra at jeg har lest den, mens de to siste er bøker jeg husker. Særlig «Utakk» vil jeg anbefale – den handler om en forvirret, gammel mann som roter til ting for både seg selv og andre.

Handlingen: Jan Radem er pensjonist, tidligere dosent i litteratur, og bor i Bergen. Han møter en prostituert mann – El Katrani – som han tar med hjem, og som siden blir hos ham en stund. Radem forelsker seg, men forelskelsen viser seg å være både vanskelig og håpløs, ikke minst siden El Katrani er voldelig og ikke særlig trofast. Han kan lett ta avstikkere til menn med mer penger.

«Gamle menns elskov» opplevde jeg som noe utfordrende å lese. Jeg kjente at jeg til tider ble ganske sjenert – av scenene med heller rå sex, og jeg kjenner skuffelse over hvordan flere av hovedpersonene oppfører seg. Forlaget sier på vaskeseddelen: «Boken er vakker, trist, øm og rå.» Trist, øm og rå går jeg med på, men vakker ville jeg heller byttet ut med ordet fascinerende, kanskje? Knutsen forteller sikkert og godt, på en måte som trekker meg med og gir godt driv. Språklig er boka lettlest, mens tema opplever jeg som nokså tungt.

I det store og det hele handler boka om det vanskelige i livet og kjærligheten, og den viser at man ikke nødvendigvis blir mer moden eller fornuftig, bare fordi man blir eldre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar