fredag 2. juni 2017

«Everest : thriller» av Odd Harald Hauge

Utgitt av Kagge forlag 2016

Martin er kjent som den store eventyreren, to ganger har han vært kåret til Explorer of the year. Men nå begynner det å bli lenge siden den siste bragden, og hovedsponsoren nærmest presser ham til å melde seg på for å klatre Mount Everest. Han føler seg ikke videre komfortabel med dette, men har han noe valg? At Mount Everest er et farlig fjell å bevege seg på, får han til fulle erfare.

I fjor så jeg en film basert på boka "I tynn luft : tragedien på Everest" av Jon Krakauer, og måtte selvfølgelig lese boka også. Jeg har funnet ut at jeg liker å lese om erobringen av Everest på samme måte som jeg liker å lese om strabasene i arktis og antarktis. Hvorfor jeg liker å lese om dette temaet, kan en jo lure på. Kanskje noe med å virkelig være fornøyd med å sitte trygt og varmt i godstolen hjemme?

Turistklatringen på Everest virker  på mange måter som en vanvittig og vemmelig greie. Er du rik nok og gæren nok, så kom igjen, liksom. Fjellsidene opp mot toppen virker formelig kledd med lik; så mange som ikke forsto eller ville høre sannheten: Når du er på toppen av Mount Everest, så er du bare halvveis. Står du helt utslitt der oppå verdens tak, så har du ikke krefter til å berge deg ned igjen i sikkerhet.

Over til å si noe om boka: Jeg har to bittesmå pirketing: S. 245 står det "Røyk det [tauet], ville han falle..." At noe røyk (i betydningen gikk i stykker) er sånt de fleste sier, men når vi skriver, så bør det vel stå "røk".
Og den andre bittelille tingen er at jeg kunne ønsket meg at forfatteren hadde valgt to litt mer forskjellige navn enn Martin og Mark. Av en eller annen grunn så blandet jeg sammen disse to navnene, og det enda Martin er hovedperson og den jeg skal følge tettest og heie på.

Glem pirket: Jeg synes dette var ei interessant og spennende bok! Forfatteren klatret Mount Everest selv i 2007, kan jeg lese på omslaget. Det er ingen tvil om at forfatteren kjenner forholdene - når jeg leser kan jeg lett leve meg inn i hvordan det er å være der.

2 kommentarer:

  1. Så gøy at du likte denne, til tross for litt pirk. Jeg har også lest og likt den, og blir glad når andre finner frem til den :) Ønsker deg en fin pinse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tine og takk for kommentaren. Da er vi i alle fall to som syntes romanen Everest ga en god leseopplevelse :-) God pinse!

      Slett