tirsdag 21. mars 2017

«Den som forvolder en annens død» av Chris Tvedt

Utgitt av Cappelen Damm 2016

Mikael Brenne er tilbake. Denne gangen skal han forsvare Josef Mardal, en tidligere voldsdømt som blir tiltalt for voldtekt og drap på Barbara Blomberg. Hun var Josefs litterære mentor; inspirerte og oppfordret ham til å skrive slik at han debuterte som forfatter, noe han oppnådde suksess med. Sikkert nok er Josef en mann som er i stand til å utøve vold, men hadde han virkelig noe motiv for å drepe Barbara?

Jeg har likt de tidligere bøkene om Mikael Brenne, og har i grunnen håpet det ville komme flere.

Dessverre må jeg pirke litt: Forlaget kunne gjort en bedre jobb med både språkvask og korrektur. For eksempel er jeg ikke enig i bruken av ordet "sjeldent". Om noe skjer sjelden, så skriver vi "sjelden" uten -t til slutt. "Sjeldent" ville jeg bruke på noe som er usedvanlig, og gjerne i positiv forstand, som for eksempel: "Huset hadde en sjeldent vakker hage."
S 122 står det: "De kommer sjeldent tilbake før etter to." S 94: "Mennesker er sjeldent slik..." og s 131: "Heroinister lider av kronisk pengemangel og har sjeldent utsikter til et langt liv..."

Jeg finner også en hel del sitat-tegn som vender feil vei, såpass mange at det gir inntrykk av slurv og hastverksarbeid.

Noen setninger kunne man vurdert omformulert, som s 134: "... Josef Mardal, født 30.11.1976 skulle tiltales etter straffelovens §§ 196 og 233 1. ledd, jfr. 2. ledd, for å ha voldtatt og drept Barbara Blomberg og fått riksadvokatens samtykke til det." I alle fall ville jeg satt inn et komma før riksadvokatens samtykke...

S 93 står det "... som vet når han skal sloss..."
Jeg trodde de fleste visste at det heter slåss i nåtid, og sloss i fortid.

Så er det et av bevisene i saken; sædflekken etter Josef Mardal som blir funnet på åstedet, nærmere bestemt i Barbaras hjem: s 89 blir det informert at flekken er funnet på sofaen, mens på s 226 har flekken forflyttet seg til lakenet i senga.

Jeg kunne også innvendt at oppklaringen blir noe innfløkt og usannsynlig, men spennende og fartsfylt ble den i alle fall. Og til tross for pirket, så synes jeg denne advokatkrimmen var underholdende lesning. Spesielt godt liker jeg scenene fra retten! Kommer det flere bøker med Mikael Brenne i hovedrollen, kommer jeg sannsynligvis til å lese dem også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar