mandag 9. januar 2017

«Rumpa til Ingvar Lykke» av Nina Elisabeth Grøntvedt

Utgitt av Aschehoug 2016

Pauline, som fyller 15 i løpet av dagene denne boka dekker, synes det er kjempeteit når klassen får besøk av en skuespiller i forbindelse med et teaterprosjekt de har - for teater er jo bare treigt sammenliknet med film, som hun holder på med - ja, faktisk er veldig god på!
Men så dukker skuespilleren Ingvar Lykke opp, og han er alt annet enn teit. Han er mandig og moden, i en helt annen liga enn de barnslige guttene i klassen. Pauline kjenner fort at det er noe helt spesielt i lufta mellom henne og Ingvar Lykke, snart er hun kjempeforelska og gjør litt av hvert for å komme i nærheten av ham, som å svømme på Pirbadet ukristelig tidlig på morgenen, og ta jobb som teatervert der Ingvar Lykke jobber. At han er mye eldre enn henne og at det svirrer rykter om at han har dame han skal ha barn med, preller av som vann på gåsa...

Denne ungdomsromanen handler om et ganske kjent fenomen; den unge jenta som forelsker seg i en mye eldre mann, gjerne en som har et mentorforhold til henne. I denne boka er det flere av jentene i Paulines klasse som er akkurat like gærne etter Ingvar Lykke, men de gjør ikke så mye som Pauline gjør for å leve ut denne forelskelsen.

Jeg likte denne boka sånn passe. Jeg har lest noen av Grøntvedts bøker om Oda, og den kjekke tonen i fortellerstemmen her føles veldig lik Odas. Tema er jo heller ikke veldig originalt, så kanskje var det derfor jeg ikke lot meg engasjere mer. Noen scener er kostelige, sånn at man ler høyt, men mye av teksten blir som greie transportetapper der ingenting overraskende skjer. Tenk om forfatteren hadde greid å få leseren til å oppleve Paulines forelskelse for Ingvar Lykke sammen med henne? Følelsen av å sveve, følelsen av grenseløs lykke bare ved tanken på at HAN eksisterer på samme klode... Den følelsen kjente i alle fall ikke jeg, kanskje fordi forfatteren dobbeltkommuniserer til oss som leser, slik at vi skal forstå hvor lite attraktiv Ingvar Lykke egentlig er, mens Pauline hele tiden skjønner altfor lite av hva slags fyr det er hun har forelsket seg i.

Selv om jeg ikke ble bergtatt, vil jeg nok anbefale den til jenter som liker humor og romantikk. Jeg føler at målgruppa er litt yngre enn Pauline, så vil foreslå fra 12-13 årsalder.

3 kommentarer:

  1. Jeg var innom ARK like etter jul, et av bokbordene der bugnet nærmest over av denne boka. Det var ikke fritt for at jeg ble nysgjerrig, men etter å ha lest din omtale så blir det nok ikke den neste boka jeg går til anskaffelse av. Jeg har et par av Oda bøkene her, så først får jeg lese de.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mari, og takk for kommentar :-)
      Uff, nå tror jeg at jeg har vært for streng. Jeg vil jo absolutt ikke skremme folk fra å lese boka! De to første Oda-bøkene anbefaler jeg så absolutt, og da kanskje du får lyst til å lese om Ingvar Lykke også, og så kan du si meg hva du synes ;-)

      Slett
    2. Neida, du har nok ikke vært for streng. Jeg tror bare at jeg bør lese de bøkene jeg har liggende av forfatteren, før jeg putter enda en ulest bok inn i hylla ;)

      Slett