fredag 13. januar 2017

LESEÅRET 2016

I 2016 blogget jeg om 78 bøker, jeg har nok lest noen flere enn det, eksempelvis til research, generell læring og jeg vet også at det ble en del bøker jeg rett og slett ga opp å lese ferdig.

Men jeg blogger om det aller meste jeg leser, så vi kan si jeg rakk å lese 78 bøker i fjor. Jeg er meget godt fornøyd med antallet, selv om jeg ikke er så opptatt av tall og statistikk på dette området. Det går mye tid til å lese, og har man lest mye ett år, vet man at det har gått på bekostning av andre ting, som husarbeid, sosialt liv eller skriving. For 2016 kan jeg absolutt si at skrivingen har kommet i andre eller tredje rekke. Dessverre. Så hvis jeg skulle hatt noe mål for 2017 (som jeg egentlig ikke bryr meg om å ha) burde det være å bruke noe mindre tid på lesing, helst til fordel for skriving.

Det jeg har spart en del tid på, er at jeg stort sett lager enklere blogginnlegg enn jeg gjorde da jeg startet bloggen. Det har også noe med at bloggen er mest nyttig nå som en slags bokbank, det vil si at om jeg skal snakke om bøker i jobbsammenheng, så kan jeg gå til bloggen min og se hva jeg har lest og finne titler jeg ønsker å trekke fram og dele med andre. Når man har lest mye, er det vanskelig å huske alt!
Jeg har også merket at jeg - når jeg leser andres blogger - liker best de korte og poengterte omtalene, gjerne de som sier akkurat lite nok til at nysgjerrigheten pirres. Da tenker jeg at korte innlegg av flere grunner er lurest!

Jeg har ikke greid å finne noen oversikt på blogspot-statistikken som viser de mest populære innleggene for bare det siste året; statistikk man får er for siste måned, siste uke, siste dag i tillegg til totalt alle år.
Hvis jeg ser på hvilken bok som har flest treff i 2016, er det «Gyldig fravær» av Harald Rosenløw Eeg. Nummer to er «Perfekt kjemi» av Simone Elkeles. På tredjeplass ligger «Sirile gentlemen søkes» av Karen Brunk Holmqvist. Generelt er innleggene om barne- og ungdomsbøker mer lest enn innleggene om voksenbøker.

Å lese er lykke, jeg gleder meg til mange fine leseopplevelser i 2017.
Godt nytt leseår til deg også! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar