fredag 11. november 2016

«Henrettelse med elefant» av Per Schreiner

Utgitt av Tiden 2016

På baksiden av denne boka står det at det er «en kjærlighetsroman om mennesker som ingen greier å elske.» Man kan kanskje si at boka har kjærlighet som tema, slikt som hunger etter kjærlighet og hva mennesker kan få seg til å gjøre for å ha noen å være glad i eller leve med, men dette er på ingen måte en tradisjonell kjærlighetsroman slik jeg kjenner begrepet.

Jeg leste forfatterens novellesamling fra 2015; Min fars fem bad, og tenker at romanen fra i år også kunne vært presentert som en samling noveller eller fortellinger. Det er en sammenheng mellom de ulike handlingene og personene, men det mangler kanskje en mer solid overbygning eller helhet? Ikke at dette spiller noen rolle! Forfatteren har interessen min fra første til siste side. Jeg leser fylt med stigende uro, for jeg vet fra før at dette er komplett uforutsigbart - alt kan skje.

Jeg venter i spenning på hva mer som kommer fra denne forfatteren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar