tirsdag 25. oktober 2016

«Verden som var min. Bind 2. Syttitallet» av Ketil Bjørnstad

Utgitt av Aschehoug 2016

Etter å ha lest første bind fristet det å lese fortsettelsen. Bjørnstad forteller her videre fra livet sitt, og fletter det sammen med politiske og kulturelle begivenheter innen- og utenlands.

Bind 2 er også svært tykk bok; det aller beste hadde nok vært å lest den i en ferie, da jeg ville hatt bedre tid til å sitte mer sammenhengende med lesingen. Nå kjente jeg at dette ble veldig mye på en gang, med mange navn og hendelser å holde styr på, og kanskje er det bare meg og lesesituasjonen, men jeg kjenner på at dette blir litt oppramsende. Jeg må innrømme at jeg skummet en del partier for å bli ferdig innen rimelig tid.
Kanskje kunne en litt annen regi gjort boka mer lettlest. Rammen som Bjørnstad setter med å fortelle kronologisk, ett og ett år om gangen, gjør at de enkelte trådene ikke samles.
Kanskje kunne Bjørnstad valgt en annen ordning til fortellingen, enn den kronologiske? Det fine med måten han har valgt å gjøre det, er at informasjonen kommer i en slags ubearbeidet form, så får leseren trukket sine egne slutninger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar