fredag 14. oktober 2016

«Paris for én» av Jojo Moyes

Oversatt av Elisabeth Haukeland
Utgitt av Bastion forlag 2016

Nell skal på romantisk helgetur til Paris med kjæresten, men så får hun melding fra ham rett før toget går; han rekker det ikke! Hun drar alene og avtalen er at han kommer etter, men så kommer ny melding: Han fikk dessverre ikke til å komme, men han håper hun vil kose seg i Paris alene! Vel, det kan ikke Nell se for seg blir mulig. Hun er nemlig ikke av den mest frampå typen, så det å skulle rusle rundt i Paris alene tiltaler henne overhodet ikke. Men å endre billetten til en tidligere retur, koster for mye. Hun bestemmer seg for bare å komme seg gjennom helgen på et eller annet vis, men så skjer det ting som gjør at helgeoppholdet ikke blir så verst romantisk likevel...

Jeg må innrømme at jeg ble ganske skuffet da jeg så hvor tynn denne romanen er. Med mye luft (for eksempel blanke sider ved kapittelskiftene), store bokstaver og noen illustrasjoner har forlaget greid å strekke denne kortromanen til å telle 203 s.
Selv om jeg ble skuffet over romanens fysiske omfang, ble jeg ikke skuffet over innholdet. Dette er hyggelig, romantisk lesning. Og siden romanen er så kort og lett, kan den sikkert også anbefales for unge jenter som er på vei over fra ungdoms- til voksenlitteratur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar