lørdag 29. oktober 2016

«Bridget Jones' baby : dagbøkene» av Helen Fielding

Oversatt av Anlaug Lia og Hege Frydenlund

Utgitt av Aschehoug 2016

Bridget Jones ønsker seg baby. Hun ser gravide overalt, føler sterkt at noe mangler i livet hennes, og den biologiske klokken tikker frenetisk. Og så blir hun gravid, men siden det er Bridget Jones vi snakker om, så er det ingenting som skjer på en enkel og normal måte. Når det omsider går opp for henne at det er en graviditet som gjør klærne trangere og trangere for hver dag som går, så er det to menn som kan være faren til barnet...

Det er uhyre sjelden jeg ser filmen før jeg leser boka, men for denne boka ble fristelsen til å se filmen på kino for stor. Jeg koste meg på kino, det er i alle fall sikkert!
Det er ulikheter mellom bok og film, og den største forskjellen er såpass stor at man nesten kan si det er snakk om to forskjellige historier. Jeg røper ikke hva denne store forskjellen bunner i, så blir du bare nødt for å lese boka selv for å finne det ut.
Litt forvirrende kan det være at denne boka kommer nå, tre år etter Bridget Jones : mad about the boy (2013) - i den boka er Bridget 51 år og tobarnsmor, så med årets roman hopper vi altså bakover i tid.

Jeg synes dette er morsom lesning, fin å drømme seg bort med i noen timer, men det er ikke så mye mer enn det; boka kommer antakelig til å bli ganske fort glemt.

2 kommentarer:

  1. Så filmen, og stokoste meg. Mye tull, men skikkelig romantisk humor. Som du sier, ikke noe du tenker mer over etterpå, men så godt å bare slappe av med .

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei aariho og takk for kommentar! Det er jo bare deilig å koble ut av og til, med noe man kan le av og kose seg med. Det trenger vi :-)

      Slett