torsdag 1. september 2016

«Det vokser et tre i Mostamägg» av Britt Karin Larsen

Utgitt av Cappelen Damm 2009

I denne romanen møter vi flere skogfinner bosatt i skogene i grensetraktene mellom Hedmark og Värmland, samt en tilflyttet prest. Det er et strevsomt liv de lever, man må arbeide hardt for å forsørge en familie på det en liten, karrig gård kan frambringe.

Larsens bøker om skogfinnene har jeg hørt mye bra om, og det virker som de fleste som har startet på serien - som består av sju bøker totalt - fullfører den, noe som indikerer at forfatteren klarer å holde interessen fenget hele veien. Selv kastet jeg meg umiddelbart over bok nummer to, da jeg var ferdig med den første.
Forfatterens språk virker noe gammelmodig og lyrisk, noe som kler historien; handlingen er jo lagt til attenhundretallet.

Dette er bøker man kan anbefale til alle som liker historiske romaner med handling lagt til bygdemiljø.

2 kommentarer:

  1. Jeg må være en av de få som ikke har lest noen av disse bøkene, trass i alle anbefalinger. Tiden får vise om jeg fletter dem inn i boklistene mine. Det er egentlig slike bøker jeg liker - men en tid for alt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for at du legger igjen kommentar :-)
      Kanskje du er litt sånn som jeg; at når veldig mange anbefaler veldig sterkt, så blir du litt skeptisk ;-)
      Hvis du liker bygderomaner, tror jeg nok du vil like denne.

      Slett