torsdag 4. august 2016

«Verden som var min : Bind I : Sekstitallet» av Ketil Bjørnstad

Bakpå boka står det blant annet: «Historien om et liv. Historien om en tid.» Dette oppsummerer i grove trekk det denne tykksaken av en roman (794 sider!) handler om. Bjørnstad forteller om seg selv, skoleliv, familieliv, musikerliv og fritid, men trekker også inn ulike verdensbegivenheter som preget 60-tallet, både politiske hendelser, vitenskapelige gjennombrudd (som romfart) og kulturelle hendelser.

Jeg fant boka meget interessant, og en gang iblant lo jeg høyt. Bjørnstad er raus og selvironisk; han virker ikke redd for å utlevere seg selv, han forteller om en rekke hendelser som nok var både flaue og skambelagte den gangen det skjedde, men som han sikkert har fått på god avstand nå, 50 år senere.

Bjørnstad skriver godt og han er en god formidler. Mange av de historiske begivenhetene har jeg lest eller hørt om, en del har jeg ikke hørt om før. Jeg har alltid interessert meg for historie, spesielt når en god formidler gjør det levende, med en fortellerstemme som er engasjert og presis. Det er også spennende å bli nærmere kjent med Bjørnstad; han har helt klart opplevd og erfart mye interessant.

Boka behandler tiden kronologisk, år for år, noe som oppleves ryddig og oversiktlig.
Boka anbefales absolutt, men du må være glad i bøker som varer en stund. Jeg kommer til å lese de planlagte bøkene for tiårene som følger; boka om syttitallet er allerede kommet ut.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar