torsdag 21. juli 2016

«Biografien om Sigrid Undset : Ogsaa en ung Pige» av Anne B. Ragde

Utgitt av Gyldendal Tiden 2001

Denne biografien er beregnet for barn/ungdom, språket er derfor godt flytende og enkelt, og tematisk pløyer den ikke veldig dypt. Men den gir en veldig fin første oversikt over Sigrid Undsets liv og virke, og den er skrevet slik at Undset blir levende for meg; Ragde er en dyktig skribent og formidler, og her har hun flettet Undsets liv og forfatterskap sammen, slik at man kan se hva som har påvirket henne i valg av tema for bøkene sine. Etter å ha lest denne biografien får jeg virkelig lyst til å gi meg i kast med romaner og noveller av Undset jeg har til gode å lese, og jeg får lyst til å lese om igjen romanene jeg har lest.

Jeg håper ungdom velger å lese denne biografien om de er nysgjerrige på hvem Sigrid Undset var, og at de blir inspirert til å ta en nærmere titt på forfatterskapet hennes også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar