lørdag 9. april 2016

«Mygglandet» av David Arnold

Oversatt av Stian Omland
Utgitt av Gyldendal 2015

Mim (egentlig Mary Iris Malone) blir ropt opp i callinganlegget på skolen og får beskjed om å innfinne seg på rektors kontor. Rett utenfor døra til rektor fanger hun opp samtalen som pågår innenfor, mellom rektor, stemoren og faren hennes. Hun oppfatter at moren hennes er syk, og dette er noe de har holdt skjult for henne inntil nå. Det hun får høre gjør at hun snur og stikker av. Og hun stikker ettertrykkelig av; hun setter seg på bussen til Cleveland for å besøke moren. Moren ble nemlig igjen i Cleveland, da Mim måtte flytte med faren og stemoren til Jackson i Mississippi, 1522 km unna, stedet Mim kaller Mygglandet.
På reisen møter Mim mange fargerike personligheter, både gode og dårlige, og det hender litt av hvert. Møtet med moren, når hun omsider kommer fram, blir en overraskelse for både henne og oss som leser.
Det er Mim som forteller, og noen av kapitlene er hentet fra brev/dagbokinnførsler hun gjør, stilet til ei som heter Isabel.

Dette er en interessant og engasjerende ungdomsroman, men med komposisjon og uttrykk som krever litt av leseren. Mim er ei tenkende jente, som ordlegger seg avansert. Slik sett føyer denne romanen seg inn i en rekke jeg har lest de siste årene, der unge hovedpersoner fører et språk jeg synes kan være hakket for avansert til at jeg finner det sannsynlig. Det som er mest synd, er om forfatteren skulle komme til å skyte over hodet på en del unge mennesker som kunne synes bokas tema og handling var interessant, om uttrykket var noe enklere, eller kan vi si mer "normalt".
(Hvis andre har lest denne romanen og har synspunkter på hvor vidt uttrykket/språket er for avansert eller ikke, så er det fint om dere legger igjen en kommentar.)

Underveis fikk jeg assosiasjoner til leseopplevelsen jeg hadde da jeg leste bøkene om Huckleberry Finn og Tom Sawyer; de fascinerte meg på noe av den samme måten som denne romanen. Noe med å være på en reise som ikke er helt A4, dramaene og møtene denne reisen tilfeldig byr på - der hvert møte får betydning med enten positivt eller negativt fortegn.

Anbefales gutter og jenter fra 14-15 år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar