lørdag 26. mars 2016

«Vår egen lille hemmelighet» av Ninni Schulman

Oversatt av Kari Engen
Utgitt av Cappelen Damm 2016

Vi møter igjen journalisten Magdalena, samt Petra og Christer i det lokale politiet.
Dette kriminaldramaet innledes med at Anna-Karin Ehn en dag i april ikke kommer hjem fra jobben på sosialkontoret, og ektemannen melder henne savnet. Samtidig som politiet jobber med saken, vikles også Magdalena inn i handlingen.

Jeg har lest de tre andre bøkene om Magdalena: «Jenta med snø i håret», «Gutten som sluttet å gråte» og «Svar hvis du hører meg». Den første likte jeg best, de to som kom deretter var bare så där, men denne fjerde romanen synes jeg er hakket bedre igjen. Men jeg har fortsatt innvendinger: Det blir for mye hopp og sprett for meg. Jeg liker ikke at scenene blir så korte og at det hoppes mellom scener og personer altfor ofte. Jeg synes også persongalleriet er for stort, og jeg synes privatlivet til Magdalena, Petra og Christer får for dominerende plass.

Men: Liker du Läckbergs kriminalromaner, kan det være du vil like Schulmans også. Jeg synes de har mange likhetstrekk, men Schulman er ikke like grotesk og hun lenker heller ikke historiene sine til noe som har skjedd for veldig lenge siden, slik Läckberg gjerne gjør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar