fredag 25. mars 2016

«Gutten på toppen av fjellet» av John Boyne

Oversatt av Rune R. Moen
Utgitt av Fontini forlag 2016

Pierrot vokser opp i Paris på 1930-tallet, faren er tysk og mora er fransk. Sju år gammel blir han foreldreløs, og sendes til tanta som bor i Tyskland. Tante Beatrix er ansatt som husholderske på Berghof, Adolf Hitlers landsted, og hun har fått tillatelse til å ha Pierrot hos seg. Faktisk fatter Hitler godhet for gutten, dresser ham opp i Hitlerjugend-uniform og belærer ham i sin politiske ideologi.

Jeg har lest det meste av John Boyne som er oversatt til norsk. «Gutten i den stripete pyjamasen» holder jeg for å være en av de aller beste bøkene jeg har lest, uavhengig av voksen eller barn som målgruppe. Den romanen er løst på en genial måte.
«Gutten på toppen av fjellet» ble jeg ikke like begeistret for, selv om jeg synes den er veldig spennende en stund midt i, der vi gjennom Pierrots øyne og ører får oppleve Adolf Hitler på gruoppvekkende nært hold.
Det jeg synes trekker ned er usannsynligheten i den modne tonen og omgangsformen Pierrot og kameraten har når de i innledningen av boka skal forestille yngre enn sju år. Anshel er døv og liker å skrive historier. Pierrot har lært seg tegnspråk for å kommunisere med vennen, og han leser historiene Anshel skriver. De begynner sikkert tidlig på skolen i Frankrike; likevel synes jeg guttene blir framstilt altfor modne for alderen. For eksempel sier Anshel s 11 "Den er eksperimentell" med tegnspråk, om en historie han har skrevet.

En annen ting som trekker ned er måten Pierrots utvikling fra ensom, ulykkelig liten gutt, til tøff og maktglad Hitlerjugend blir beskrevet. Det blir vel tydelig, nærmest forklart for leseren, der man kunne valgt å pakke det mer inn, heller la oss tenke fram årsakssammenhengene selv.

Romanen gaper over ganske mye, tema henger ikke like godt sammen hele veien, og innledningen - oppveksten i Paris - synes jeg blir tam og for lang. Spenningen starter først når Pierrot reiser til Berghof; romanen måtte gjerne begynt der.
Jeg blir også litt usikker på hvilken aldersgruppe romanen vil passe best for, men jeg tror jeg vil si den passer best for ungdom fra ca 12-13 år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar