lørdag 26. mars 2016

«En vakker dag» av Colleen Hoover

Oversatt av Dorthe Erichsen, Hilde Lyng og Lisa Vesterås
Utgitt av Gursli Berg forlag, 2016

Dagen Sydney fyller 22 oppdager hun at kjæresten er utro med bestevenninna hennes, som hun også deler leilighet med. Hun flytter til et ledig rom rett i nabolaget, hos gitaristen Ridge, kjekkasen hun har hørt spille ute på balkongen og hatt litt sms-kontakt med. De starter snart et samarbeid gjennom musikken; han komponerer låter og hun skriver tekst til. De føler etter kort tid sterk dragning mot hverandre, men er fast bestemt på ikke å leve ut følelsene; han fordi han har kjæreste, hun fordi hun nettopp har blitt singel og fordi hun ikke vil være like stor drittsekk som bestevenninna og ødelegge et etablert forhold. Men kan så sterke følelser holdes i sjakk, selv om de er enige om at det er til det beste for alle?

Til omtrent halvveis syntes jeg dette var en søt kjærlighetshistorie. Hovedpersonene er vittige, sier og finner på artige ting, men så utvikler det seg til å bli altfor selvgodt og søtsuppete for min del. Det er liksom ikke måte på hvor prektige og gode disse to skal være, og hvor viktig det blir at de skal handle moralsk i alle situasjoner.

Det er komponert egen musikk til denne boka, som du kan finne på youtube. Jeg har ikke hørt noe på disse lydsporene; jeg ble rett og slett ikke nysgjerrig nok. Men andre kan jo synes at det er et fint supplement som gjør leseopplevelsen til del av noe større.

Selv om jeg syntes dette ble for søtt (tenk at jeg faktisk kan få noe som blir for søtt? Da må det være søtt, da!), kan det være andre som synes boka er fin. Romanen kan absolutt anbefales til ungdom som liker kjærlighetshistorier. Ridge og Sydney veksler på å fortelle i romanen, det er noe som gir fin veksling og bredere vinkling, og som minner meg om Simone Elkeles romaner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar