torsdag 25. februar 2016

«Astrid Lindgren» av Agnes-Margrethe Bjorvand og Lisa Aisato

Utgitt av Cappelen Damm 2015

Dette er ei estetisk vakker bok, lett å like.
Teksten er skrevet at Bjorvand, og Lisa Aisato har illustrert.
Illustrasjonene har glade, klare farger, samtidig er bildene litt utflytende, som om vi ser på dem gjennom ei litt doggete vindusrute eller et par upussede briller. Jeg synes det gjør dem litt fjerne, men ikke på noen dårlig måte - det er heller som vi kikker inn i noe som har vært, noe som er forbi.
Kan man si de er litt vemodige? Jeg tenker i alle fall at de er både vakre og følsomme.

Gjennom korte kapitler får vi høre om Astrid Lindgrens liv. Hvert kapittel avslutter med noen morsomme fakta, under overskriften "Vet du hva?"
Siden målgruppa er barn, må man legge seg på et enkelt nivå, og det har forfatteren greid.
Kanskje blir leseren inspirert til å lese mer i andre bøker om Astrid Lindgren etter å ha lest denne?

Kort oppsummert er dette ei nydelig bok om ei nydelig dame; skaperen av karakterer jeg husker fra egen oppvekst som venner i bøker og filmer; som jeg var glad i da, og som jeg er glad i fremdeles.

2 kommentarer:

  1. Dette er ei bok jeg virkelig ser fram til å lese, jeg er glad for at det ble Joker'n til Bokbloggerprisen. Nå har jeg ikke sett illustrasjonene i denne boka, men mitt kjennskap til Aisatos illustrasjoner er at de er litt vemodige, på en vakker og gripende måte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mari, takk for kommentar! :-)
      Jeg har faktisk ikke lest eller sett så mye i de andre bøkene til Aisato, men det skal jeg gjøre. Den eneste jeg har sett en del i, er Fugl. Jeg lurer på om det var du som var så veldig begeistret for den? Jeg syntes den var litt ekkel, eller skummel, eller trist - jeg fikk ikke helt til å like den av en eller annen grunn. Men vi kan nok være enige i at illustrasjonene er stemnings- eller følelsesvekkende, uansett :-)

      Slett