søndag 3. januar 2016

«Ord på S» av Guro Hoftun Gjestad


Guro Hoftun Gjestad: Ord på S
Utgitt av Aschehoug 2015

Suns far er nettopp død. Han døde fordi han falt ned fra krana som var arbeidsplassen hans. Også han som hadde så kraftige livslinjer i håndflatene! Han som Sun kalte ”flaksepappa” fordi han stadig fikk yatzy! Alle tegn tydet jo på at han hadde flaks i alt og skulle fått et langt liv; det er helt ufattelig at han er død!

I begravelsen møter Sun Simen for første gang; han spiller fiolin under seremonien. Kan Simen bli enda et av S-ordene hun samler på, og som kan bli til trøst for Sun?

Jeg likte denne ungdomsromanen. Den har en fortettet stemning, graver rett i kjernen av det Sun opplever, tenker og føler.
Kanskje kan jeg innvende av komposisjonen føles litt for styrt til å passe inn i temaet tittelen spiller opp til, nemlig ord på S. Kanskje kan jeg innvende at språk og utførelse blir noe poetisk og antydende – en noen enklere og direkte formidling av tema og handling hadde sikkert vært en fordel med tanke på målgruppa.
Og når jeg først er i det kritiske hjørnet: Omslagsillustrasjonen appellerte ikke til meg, men det er nok hovedsaklig fordi jeg synes denne grønnfargen (og særlig sammen med lysegul) ble blast og kjedelig.
Samme det! Dette var altså en roman jeg ble grepet av, og som jeg slukte i løpet av noen timer.

Ord på S er Gjestads andre roman, den første har jeg også lest. Den heter Anfall, ble utgitt i 2011 og er en roman for voksne. Dette er altså en ungdomsroman, og passer nok best for ungdom som er ca 14 og eldre.

Jeg kommer til å følge med videre på produksjonen til denne forfatteren!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar