fredag 25. desember 2015

«Fuck verden» av Monika Steinholm




Utgitt av Schibsted 2015

Gunn har flyttet til Tromsø med moren sin. På bibliotekstaket møter hun Niklas, en fyr som vekker interessen hennes og som viser seg å gå i samme klasse som henne på videregående. Dessverre er han helt opphengt i eks-kjæresten...

Dette er en lettlest, engasjerende ungdomsroman, med fargerikt persongalleri.

Jeg må innrømme jeg hang meg litt opp i tittelen. Jeg er ikke så fan av titler med banning og andre "stygge" ord. Skal man liksom fri til ungdommen med slike titler, eller ønsker man å sjokkere?
Tittelen uttrykker nesten det samme som romanen av John Green som på norsk fikk tittelen «Faen ta skjebnen» (som på originalspråket heter «The fault in our stars»).

Det er heller ikke så lenge siden jeg leste en annen ungdomsroman som også starter med at hun og han møtes på et tak, nemlig «Dager med blå himmel» av Jennifer Niven. Riktignok har ikke disse to i «Fuck verden» tenkt de skal begå selvmord...

Og jeg har lest en annen ungdomsroman i år, der en mystisk nettside spiller en viss rolle, nemlig «Solospill» av Alice Oseman. Nettsiden som er med i «Fuck verden» er ikke mystisk på samme måte, men likevel.
Det jeg forsøker å si er at det er flere trekk ved denne romanen som ikke er spesielt originale. Men på den annen side: Så mange romaner det er skrevet i verden; hvor lett er det å være komplett original?

Jeg synes nok også at romanen gaper over litt mange alvorlige tema, for mange til at forfatteren klarer å gå dypt nok i dem alle.

«Fuck verden» er forfatterens romandebut, og absolutt en debut hun kan være stolt av. Selv om jeg kom med noen innvendinger her, ser jeg at dette er godt håndverk, persongalleriet er som sagt fargerikt, og det er samtidig troverdig.

Lettlest og engasjerende, skrev jeg også, så den er herved anbefalt. Jeg synes handling og språk er såpass spenstig at den burde kunne fenge guttene også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar