onsdag 11. november 2015

«Jeg gidder ikke leve uten deg» av Christelle Ravneberget

Utgitt av Aschehoug 2015

Det er vår i Oslo, en gang før røykeloven. Annabelle møter Christian, de forelsker seg momentant. Kjærlighetsforholdet blir en kamp med og mot stormende følelser; de skifter slitsomt mellom å være høyt opp og langt nede. De sliter på hverandre det ene øyeblikket, gir hverandre glimt av himmelen det andre. Er dette et forhold liv laga?

Dette er en sånn fæl-og-fin-på-en-gang-roman. Den har bra driv og godt flytende språk, kjennes derfor lett å lese, selv om tema er tungt.
Da jeg valgte å ta med romanen hjem fra biblioteket, var det litt på tross av tittelen, som jeg syntes var litt tåpelig, eller hva jeg skal si. Du kan si "Jeg orker ikke å leve uten deg", eller "Jeg kan ikke leve uten deg," men "gidder ikke"?
Men da jeg avsluttet romanen, skjønte jeg hvorfor denne tittelen er valgt, og den er finurlig; jeg ble i alle fall overrumplet, og vi kan si: satt på plass.

Som vanlig når jeg leser noe jeg liker, så er det ikke så lett å skrive lange blogginnlegg. Det er ikke så mye mer å si enn at boka anbefales!

Dette er forfatterens første roman, og jeg håper hun kommer med flere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar