onsdag 9. september 2015

«Bak murene» av C.J. Daugherty

Oversatt av Ulrik Farestad

Utgitt av Schibsted 2015

Allie er i ferd med å havne på skråplanet, og foreldrene sender henne til kostskolen Cimmeria i håp om at det kan være redningen.
Cimmeria er ingen vanlig skole, det skjønner Allie med en gang. I starten hater hun å være der, men det snur ganske snart. Her får hun venner, og et par kjekke gutter viser interesse for henne.
Det blir etter hvert åpenbart for Allie at noe merkelig, hemmelighetsfullt foregår bak kulissene, men hva? Noen av elevene på skolen, deriblant begge guttene som viser henne interesse, er medlemmer av noe som kalles Nattakademiet. Hva er det medlemmene av Nattakademiet har fore; hva ER egentlig Nattakademiet?

Dette er første del av en serie, kalt Night school. (Man kan lure på hvorfor forlaget har valgt å oversette Night school til Nattakademiet i selve romanteksten, men ikke i tittelen på boka. På den andre siden gjorde de tilsvarende halvveisoversettelse i Uglies, Pretties og Specials av Scott Westerfeld.)
At dette er starten på en serie er tydelig. Boka føles uforløst, den avsluttes slik at man skjønner det er mer i vente, antakelig mye mer.
Det kan vekke nysgjerrighet og anspore til å lese videre når man som leser blir holdt uvitende om ting, men i dette tilfellet synes jeg kanskje at jeg blir holdt litt for mye utenfor; jeg bikker over mot å bli misfornøyd og kjenner meg litt usikker på om jeg skal lese fortsettelsen, hvis det er slik at jeg gjennomgående skal holdes på pinebenken.
Det er elementer ved boka jeg liker - kostskolemiljø, vennskap og kjærlighet - men er akkurat nå usikker på om det er nok til at jeg vil lese neste bok i serien.

Oversettelsen har noen små skjønnhetsfeil, enkelte steder får jeg følelsen av at man har direkte oversatt engelske uttrykk uten å høre etter om det lyder som begripelig, god norsk.
Eks s. 43 «... den melkete kaffen.»
S. 111: «Sammen med Sylvain bar han Phil under skuldrene...»
S. 161: «... knyttet hun nevene så hardt at neglene skar små halvmåner i håndflatene.»
S. 221: «Han hadde dusjet og skiftet - kinnene var fortsatt røde fra vannet...»
S. 223: «Til slutt stappet hun maten i seg og tørket opp sausen med rundstykket...»
S 228: «... sa hun og dro tærne i en rett strek over gulvet...»
S 361: «Deretter ble hun sittende våken med armene rundt knærne i en lang stund.»

Jeg ser på baksida av romanen at forlaget lanserer Night school som en spenningsserie. Jeg er litt usikker på om elementene av spenning er solide nok til å innfri for de leserne som velger serien og forventer spenning. Jeg synes elementene av kjærlighet og vennskap er vel så mye betont i denne første boka i serien, men det kan hende at forfatteren på veien videre klarer å vektlegge spenningsaspektet i større grad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar