lørdag 25. juli 2015

«Rettsstridig forføyning : en roman om kjærlighet» av Lena Andersson

Oversatt av Knut Johansen

Utgitt av Gyldendal 2014

Ester er poet og essayist, og får i oppdrag å skrive foredrag om kunstneren Hugo Rask. Hun er fra før fascinert av kunstneren og hans verk, men etter dette er hun fullstendig oppslukt, og nærmest bestemmer seg for å erobre ham. Hun frir seg fra sin samboer og starter jakten...

Romanen ble lest med interesse, men også irritasjon. Jeg blir ganske oppgitt over Esters naive, nesegruse beundring for Rask, samtidig som jeg ser at en ensom kvinnes lengsel etter kjærlighet kan gi slike resultater.
Ester og Rask avklarer aldri hverandres forventninger eller motiver for å ligge med hverandre. Ester tror det betyr at Rask elsker henne og skal bli trofast hos henne livet ut, mens han mest sannsynlig bare har sett det som et deilig lite eventyr; en anledning som bød seg.

Språket er av og til litt vel akademisk og tørt, men det forekommer meg å beskrive Esters personlighet på en veldig god måte.

Romanen har fått sin oppfølger i «Uten personlig ansvar», og jeg tror jeg må ta en titt på den også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar