fredag 1. mai 2015

«Roald Amundsen - det største eventyret : en biografi» av Alexander Wisting

Utgitt av Kagge forlag 2011

Roald Amundsen er en av de store polarheltene våre, mest kjent for å være førstemann på Sydpolen.
Det er skrevet flere biografier om ham, i tillegg til at han skrev sin egen biografi, «Mitt liv som polarforsker» (utgitt 1927). Han skrev også beretninger fra ekspedisjonene han deltok i.
Siden jeg fra før har lest biografien Tor Bomann-Larsen skrev («Roald Amundsen : en biografi»), Amundsens selvbiografi og Roland Huntfords «Scott og Amundsen» var det for meg mye kjent stoff i denne boka, men jeg syntes det var fint med en repetisjon, ellers ville jeg ikke valgt å lese den.

 Boka er en grundig og lettlest innføring i Roald Amundsens liv og virke. Den er heldigvis ikke panegyrisk dyrkende, men gir et troverdig og nyansert bilde av Amundsens personlighet og evner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar