søndag 3. mai 2015

«Jeg har ventet på deg» av Mirjam Kristensen

Utgitt av Oktober forlag 2014

Paula er en av fire søstre som har vokst opp på ei lita øy på sørlandskysten. Sommeren 1942 opplever Paula sin første store forelskelse. Naboen driver et pensjonat, og her bor et ektepar med en jødisk fostersønn – David. Paula og David begynner å møtes om nettene i en gammel engelsk hage på øya. Men så inntreffer en fryktelig hendelse, Paula blir nærmest forvist fra øya, og ikke lenge etter starter jødeforfølgelsen i Norge. På denne måten mister Paula og David kontakten.

Denne romanen forteller en sterk og engasjerende historie, og fortjener å bli lest.

Jeg vil likevel tillate meg å være kritisk, og påpeke at jeg synes det er synd at forfatteren har valgt å pakke inn historien slik hun har gjort, ved å legge hovedhistorien inn i en dominerende rammefortelling. Hun skifter også tid og forteller fra flere synsvinkler, noe som gir oss samme hovedpoengene presentert flere ganger. Dette blir for meg noe repeterende og unødvendig omstendelig. Spenningen og undringen kunne holdt så mye lenger, om hun hadde løst historien annerledes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar