mandag 27. april 2015

«Sannheten og andre løgner» av Sascha Arango

Oversatt av Erik Krogstad
Utgitt av Font forlag, 2015


Henry Hayden er internasjonalt kjent og bestselgende forfatter, lykkelig gift og vellykket på alle måter. I alle fall tilsynelatende.
Faktum er at Henry ikke har skrevet et ord av bøkene han har blitt berømt for – det er det kona som har gjort. Kona som bare vil skrive, som ikke bryr seg om kjendislivet og alt maset det fører med seg; hun synes bare det er flott at mannen vil ta seg av alt det.
Selv om Henry og kona elsker hverandre og han har det fint i ekteskapet, klarer han ikke å la være å rote rundt med andre kvinner. Noe som viser seg å bli skjebnesvangert…

Hovedpersonene kan være litt vanskelige å tro på – for eksempel: hvor sannsynlig er det at kona Martha komponerer bøkene sine perfekt på første forsøk, på en gammeldags skrivemaskin, men jeg synes ikke det gjør noe. Jeg godtar bare at det er sånn det er, og får jeg min dose spenning og overraskelser.
Jeg mener også jeg fant to-tre logiske brister i fortellingen, men de er ikke store og har ikke særlig betydning for helheten.
Alt i alt var dette en fin leseopplevelse; en spennende kriminalroman med sympatisk lengde (252 s), som skiller seg ut på en positiv måte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar