mandag 16. mars 2015

«Skuddet : en Tinius-thriller» av Stein Morten Lier

Utgitt av Aschehoug 2014

Tinius fra Rookie (2012) og Pyro (2013) er tilbake.
I Skuddet tjuvlåner han moras tjenestepistol fra våpenskapet i kjelleren, og sammen med kameraten tar han pistolen med til skogen der han avfyrer et skudd, bare for å ha prøvd det.
Kort tid etter får de vite at en mann er funnet død i den samme skogen, drept av et skudd. Det kan vel ikke være Tinius’ skudd mot trærne som for så galt av sted at det traff ham, eller kan det?

Denne boka var en opptur etter Pyro, her er plott og språk bedre. Riktig spennende blir det mot slutten. Likevel var det noe ved avslutningen som gjorde den litt brå; den ble hengende igjen i lufta.
Men forhåpentligvis får vi en god avklaring i neste bok om Tinius. For jeg vil tro det blir flere.


Romanen er kort, kanskje i korteste laget til å rekke å presentere persongalleri og handling slik at vi virkelig føler oss innenfor i universet. Men bra driv og mye ytre handling gjør dette til lettlest og fin krim for ungdom.

20 kommentarer:

  1. boken er litt kjedelig. fordi jeg måtte lese den til et skole prosjekt. hadde sikkert vært en bra bok hvis jeg var mer interesert i bøker

    SvarSlett
  2. det virker som ingen har lest "Skuddet" jeg har prøvd og finne noe om boka men det er lite. egentlig trenger man ikke å finner ting andre har skrevet. men det er hjelpsomt å vite hvor populær boka er

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anonym, takk for at du legger igjen en kommentar! (Eller to? Jeg tror det er den samme som har lagt på begge kommentarene?)
      Det var interessant det du skriver om at du syntes boka var litt kjedelig, men så sier du på en måte at det kan være fordi du ikke er så interessert i bøker. Det behøver ikke være derfor, men ofte stiller vi oss kanskje litt negative til ting vi blir tvunget til, som vi tenker at vi ikke ville valgt av oss selv. Men det behøver ikke ha vært en litt kjedelig leseopplevelse av denne grunnen; du kunne ha funnet ei anna bok som hadde fenget deg så mye at du glemte at du leste av plikt ;-)

      Folk har ulik smak, men jeg kan uansett være enig i at dette ikke er verdens mest spennende litteratur. Grunnen til at jeg liker disse Tinius-bøkene er fordi de er konsentrert om ytre handling (som ofte er enklere, mer fengende enn tanker og sånt som foregår inni hodet på folk), det er et oversiktlig persongalleri, og jeg tenker om Tinius at han virker som en troverdig fyr. Ja vel, så gjør han veldig dumme, umodne ting, men det er det vel en god del ungdom som gjør? Konsekvenser er noe man lærer blant annet av prøving og feiling, man skjønner mer av denslags etter som man modnes.

      Til din kommentar nummer to: Det er ikke alltid så lett å finne anmeldelser eller omtaler av ungdomslitteratur, og om du ikke har lest så mye, kan det være vanskelig for deg å sammenlikne, se hva denne forfatteren har gjort likt og ulikt i forhold til andre forfattere, eller i det hele tatt finne noe lurt å skrive/si om boka. Men kanskje du liker å se film og har sett en del filmer? Kanskje det kan hjelpe å tenke på denne boka som en film - hva var i så fall bra og dårlig med handlingen? Hvor var det mest spennende? Virket personene og handlingen troverdig?

      Jeg håper du velger å lese ei bok en annen gang også, helt frivillig. Det å lese kan være like spennende som å se film, noen ganger bedre, hvis du har fantasien i orden, og det har du sikkert. ;-)

      Slett
  3. du finner inngenting om boken på nettet den er dårlig

    SvarSlett
  4. jeg tror tinius er homo

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anonym!
      Kommentaren din var kanskje mest som en test. På om jeg leser kommentarfeltet, eller om jeg sletter ting jeg ikke liker.
      Jeg leser kommentarene i alle fall. Stort sett svarer jeg, men her er det to fra tidligere som jeg ikke har svart på, siden jeg ikke helt hva jeg skal kommentere.
      Hvorfor tror du Tinius er homo? Og hvor interessant er det i så fall, om han er det?

      Slett
  5. Jeg tror Tinius er homo fordi han tenner på bestevennen sin Sander. Han blir opphisset seksuelt når han ser Sander. Jeg merker at han endrer oppførsel. Jeg gjenkjenner meg veldig i hans karakter som homo.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen, Anonym. Hvis du sier det, så. Jeg merket ikke noe til det du nevner, men så er jeg ikke homo, heller, eller spesielt opptatt av temaet akkurat i lesning av denne boka, som jeg tror i hovedsak er ment å være spennende lesning for unge lesere.

      Slett
  6. Men det står førtst i boka at han prøver seg på æi vennine

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anonym! Fint at du hiver deg med i diskusjonen :-) Hvis det stemmer som du skriver (slike detaljer husker ikke jeg lenger, dessverre), så tyder jo det på at Tinius er heterofil, eller hva?

      Slett
  7. Jeg synes boka var veldig bra , håper det kommer en bok nummer 4 også .

    S

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei S!
      Takk for at du legger igjen kommentar. Jeg håper også det kommer flere bøker om Tinius :)

      Slett
  8. hva er tema og budskapet i denne boka

    SvarSlett
    Svar
    1. Hallo Anonym!
      Dette spørsmålet ditt lukter litt av skoleoppgave - dette er en desperat måte å få ferdig bokanalyse på; har jeg rett?
      Meningen med skolearbeid er at man skal tenke selv, plundre og gruble seg fram til svaret. Det er det man lærer av.
      Det eneste jeg kan si for å hjelpe er: Tema betyr hva boka handler om - ikke handlingsreferat, men kan du sette ett eller bare få ord på hva boka handler om? Budskap er hva forfatteren forsøker å si til den som leser - som for eksempel: Er det en moral i historien? Kan det være noe med å tjuvlåne potensielt farlige gjenstander? Kan det være noe med konsekvensene det kan få, om man gjør noe forbudt - noe man er for ung til?
      Lykke til med oppgavebesvarelsen! :-)

      Slett
  9. Svar
    1. Det vet jeg ikke, kan ikke huske at dette blir nevnt, men vil tippe 14-15 år.

      Slett
  10. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  11. vet ikke om jeg likte boka så godt... litt for lett og se hvordan den går til slutt også mangler den detaljer og beskrivelser som er nødvendig for å få boka mer interessant er litt skuffet

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anonym - og takk for at du legger igjen en kommentar. Jeg kan være enig i det du skriver; kanskje er det litt opplagt hvordan det skal ende, og kanskje hadde boka vært bedre om den var mer detaljert i noen partier. Det kan være du er en litt mer trenet og kresen leser; jeg merker at for noen er det bedre med enkel handling og bøker som ikke er for tjukke, men du ønsker deg tydeligvis noe mer.

      Slett