torsdag 8. januar 2015

«Og hjertet mitt bare» av Elen Betanzo

Utgitt av Gyldendal 2014

Emma synes litt synd på seg selv. Det er sommerferien før hun skal begynne i tiende klasse. Alle hun kjenner reiser bort i ferien, men ikke hun. Hun skal bare være hjemme. Nå har hun attpåtil blitt syk, ligger hjemme alene mens mamma er på jobb. Mammas venninne Siri har lovd å komme innom, se til Emma og sørge for litt mat, men i stedet er det Siris sønn som kommer. Han heter Hester Johnson. Et litt rart navn synes Emma, men så er han altså halvt amerikansk.
Ganske snart er Emmas sommer alt annet enn kjedelig; den er søt og romantisk, for hun og Hester blir forelsket…

Etter den søte kløen, kommer den sure svien... Hester drar for å bo hos faren sin og studere i USA, og det er ikke lett å være kjærester over slike avstander, kanskje spesielt vanskelig når man akkurat har møtt hverandre.
Emma sørger så hardt at hun ikke klarer å svare på Hesters mange meldinger til henne. På den andre siden er det mange spennende gutter å treffe når man kommer seg med på fester fordi venninna har en eldre bror. I sin lengsel etter nærhet og kjærlighet, gjør hun lite gjennomtenkte, dumme ting.

Det er Emma selv som forteller i denne ungdomsromanen, og dette var en roman jeg bare måtte sluke i ett drag. Jeg synes den er litterært meget vellykket, dessuten engasjerende og troverdig, om tema jeg finner interessant, nemlig forelskelse, kjærlighet, og lengsel etter fysisk nærhet mer enn sex.

I tillegg har boka i et godt, lett språk, som kjennes troverdig for Emma.

Anbefales varmt. ♥
Passer kanskje best for jenter, fra 12-13 år.

2 kommentarer:

  1. Anbefales varmt også av meg, og en soleklar nominering til Bokbloggerprisen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar, Ellikken. Bokblogger-prisen har jeg ikke engasjert meg i dessverre, men dette er helt klart en av de bedre ungdomsromanene fra året 2014, som jeg har lest.

      Slett