torsdag 4. desember 2014

«Badboy: Steroid» av Annette Münch


Utgitt av Cappelen Damm 2014

Caspers liv tar en drastisk vending til det verre da han sammen med mora og broren må flytte ut av luksushjemmet de har bodd i noen år; det er nemlig slutt mellom mora og den velsituerte kjæresten Erik. Caspers kjæreste mister like etter interessen, og dumper ham.
Casper fortsetter på samme videregående skole, men broren Jonas må skifte skole, en overgang som er ekstra utfordrende for ham, siden han omtrent ikke snakker. Casper er en omsorgsfull storebror, men det er vanskelig å beskytte Jonas mot feige pøbelgjenger som rotter seg sammen flere mot én. Om han bare hadde vært en skikkelig muskelbunt – da skulle de fått igjen etter noter!
På toppen av alt får mora en ny kjæreste som Casper misliker intuitivt – det er noe muffens med ham, men hva?
Det er nå Casper møter Liam. Han er stor og sterk, trener jevnlig på et treningsstudio, og han vil gjerne hjelpe Casper med å bli stor og sterk også. Han vet nemlig at Casper er til å stole på; fra et tidligere møte vet han at Casper ikke er av typen som sladrer…

Dette er en spennende bok om en gutt som ikke kan vokse og få store muskler fort nok, og derfor tar i bruk anabole steroider.
Forfatteren har i forbindelse med research til boka snakket med unge som har erfaring fra dette miljøet og denne typen misbruk.

Jeg synes handlingen i boka – i alle fall vedrørende bolinga – virker troverdig, i tillegg er det fint driv så å si hele veien. Dessuten har romanen bra språk, det flyter godt og den er lettlest. (Jeg oppdager bare noen få småfeil som korrekturen ikke har fanget opp).

Kanskje er det litt mange problemer som hoper seg opp for Casper. Kanskje er mye av det som skjer vel opplagt. Kanskje virker avslutningen litt lettvinn og rask. Men alt i alt var dette ei veldig god bok; jeg ble til tider totalt oppslukt og måtte stadig lese videre for å se hvordan det gikk med Casper.


Anbefales for ungdom, men kan også fenge yngre gode lesere fra ca 12 år. Jeg tror både gutter og jenter vil like denne.

3 kommentarer:

  1. Det demrer for meg at forfatteren fikk Brageprisen for denne ungdomsromanen tidligere i år. Jeg skulle gjerne rukket å lese den før det åpnes opp for nominering til Bokbloggerprisen, i tilfelle det er en ungdomsroman som fortjener en plass på lista. Fin anmeldelse, Randi :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mari! Takk for kommentar!
      I farten glemte jeg å nevne at Münch mottok Brageprisen i klassen barne- og ungdomslitteratur i år (2014); takk for at du minnet meg på det. :-)

      Slett
    2. Bare hyggelig :) Jeg var ikke helt sikker, tok meg ikke bryet med å Google akkurat da, men mente det var henne. Ha en flott mandag, Randi!

      Slett