mandag 8. desember 2014

«Angrep fra alle kanter» av Tore Renberg

Utgitt av Oktober forlag 2014

Vi møter igjen Hillevågsgjengen som vi ble kjent med i romanen «Vi ses imorgen» (2013). Jan Inge, daglig leder i kjeltringbedriften som driver et flyttebyrå som skalkeskjul, har bestemt at alle i gjengen skal bli ærlige arbeidere. De skal bare gjøre tidenes brekk først…

Da jeg blogget om «Vi ses i morgen» hadde jeg ikke så mye å si, bortsett fra at boka var veldig god. Det er litt det samme for årets roman.
Dette er ei bok preget av overskudd og humor. Hvis jeg skal være pirkete, kan det av og til virke som det har gått litt fort i svingene, for jeg finner noen slurvefeil her og der, som s. 292 ”… sto to kontainere utfor huset”, s 351 står Kate ”hendene i kors”, og s 358 har filmen ”Dumb & dumber” blitt til ”Dum & dumber”. Bare ubetydelige småfeil, men de kunne vært rensket vekk i en nøyere sistekorrektur.


Språket i romanen er ispedd amerikanifiserte uttrykk (eks s 294: "sånn type shit"), rene amerikanske/engelske uttrykk, samt dialekt. Det er også en del banning og sex her. Det er med på å gjøre romanen litt rølpete, og det synes jeg passer til denne slags Vestlands-western.
«Angrep fra alle kanter» er bok nummer to i en planlagt Teksas-serie, og jeg kommer til å lese også den neste i rekken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar