mandag 8. september 2014

«Løp : en roman om hvordan joggebølgen tok en mann» av Øystein Lie

Utgitt av Kvalshaug forlag 2014

Vemund har et mål: Å komme under 40 minutter på 10 km. I jakten på å forbedre tiden lar han lite være uprøvd. Han investerer i alskens dyrt utstyr og bruker masse tid på trening; jobb og familie kommer i annen rekke. Så gjenstår det bare å se om Vemund når målet og om det han oppnår er verdt innsatsen…

Da jeg valgte å lese denne romanen, var det mest fordi den handler om løping. Jeg trener av og til selv, og regnet med at jeg kunne kjenne meg litt igjen i problemstillingene. Det gjorde jeg jo også. Diskusjonene om hvilke sko som er best, eller skal man ha sko i det hele tatt, hva slags intervalltrening som gir best effekt – alt dette har man hørt før.

Slik boka blir presentert, med undertittelen ”en roman om hvordan joggebølgen tok en mann”, tror jeg ingen blir overrasket over hva boka handler om og hvordan det kommer til å gå med hovedpersonen. Boka er slik sett lite spennende, den fortelles rett fram og med nokså flat spenningskurve. Jeg tror den vil interessere folk som løper selv – med mindre stoffet er altfor kjent fra før – og muligens de som ikke liker å trene, for her kan de jo se hvor galt det kan gå, så får de kanskje ”bevis” for at det er riktig å ta avstand fra fysiske utskeielser…

Boka inneholder en del småfeil, kall det gjerne trykkfeil, som
s 15 ”… kan jeg vil bli skadet”,
s 49 ”sitrusfagrede”,
s 51 ”… husene, tærne og bygningene…”

Av og til stusser jeg over noen ordvalg, som for eksempel s 58, der Vemund henter en kopp fra ”fellesskapet” der han jobber. Eller s 175: ”uvante høyder”, eller s 223, der byen er ”bedekt med snø”. Er det tilsiktet, eller er det en glipp?
Alt i alt vil jeg nok si at den siste korrekturen kunne vært gjort noe grundigere.

«Løp» er forfatterens debut.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hei på deg, Sidsel!
      Ja, dette er nok et tema som interesserer deg :-)

      Slett