torsdag 14. august 2014

«Supersommer … eller? : den sommeren da ingenting ble helt som det skulle …» av Nina Elisabeth Grøntvedt

Utgitt av Aschehoug 2014

Oda fra «Hei, det er meg» og «Absolutt ukyssa» er tilbake! Hun er snart ferdig med sjuendeklasse og det er mye som skjer på venne- og kjærestefronten. Det er noen sterke jenter i klassen som styrer fælt med hvem som bør spørre hvem og når. Endelig er det sommerferie og det går an å slippe litt unna alt maset. Oda skal på sommerleir. Hun gruer seg, for hun kjenner ingen av dem hun skal være på leir med, og det passer litt dårlig å reise bort mens hun går og er forelska og forsøker å kvinne seg opp til å spørre Alfi om de skal være sammen…

Denne romanen handler mye om forelskelse, kjæresteopplegg og forviklinger. Jeg tipper det er mange som kommer til å kjenne seg igjen...
Jeg likte de to første bøkene om Oda veldig godt, og har faktisk gledet meg til å lese årets bok. Kanskje var det forventningene mine som var for høye? Eller ble handlingen litt for forutsigbar? Jeg ble ikke like begeistret for denne boka, i alle fall. Jeg synes tonen i boka er litt høyrøstet, slik det understrekes ved hjelp av store bokstaver, uthevinger og utropstegn, og det tilsettes mye unødig fyll i form av gjentakelser og tomme fraser. Det virker absolutt autentisk, slik ville nok ei jente i tolv-trettenårsalder ordlegge seg i dagboka si, spørsmålet er om det likevel kunne vært mulig å gjøre lesingen glattere ved å stramme inn litt her og der, og samtidig bevare et autentisk preg.

Ikke toppkarakter fra meg, altså, men jeg vil likevel fortsette å anbefale bøkene om Oda til unge lesere. Jeg kommer også til å lese fortsettelsen om Oda når den kommer. For jeg regner nesten med at forfatteren har mer på lager!

PS: De to første bøkene om Oda ble utgitt på Omnipax forlag

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar