torsdag 29. mai 2014

«En gang» av Morris Gleitzman

Oversatt av Jan Chr. Næss
Utgitt av Gyldendal 2010

Vi er i Polen i 1942 og møter Felix som bor på barnehjem. Han ble plassert der av foreldrene sine for noe over tre år siden. Felix er jøde, og foreldrene fikk ham til barnehjemmet for å beskytte ham. Men Felix opplever skremmende ting på barnehjemmet og bekymrer seg etter hvert så mye for foreldrene at han beslutter å forlate barnehjemmet og finne dem. Han vil se at de har det bra, og sikkert tenker han også at han vil passe på dem?
Dette blir en farefull og skummel reise, hvor Felix blir vitne til de frykteligste hendelser. I starten forstår han ikke helt hva han ser, men etter hvert går det opp for ham hvilke onde handlinger som faktisk utøves når det er krig, spesielt mot jødene. Ikke fordi de har gjort noe galt. Nei, bare fordi de er jøder.

Dette er en sterk bok. Med tanke på at målgruppa er barn fra 10-12 og oppover, kan enkelte av scenene kanskje være i sterkeste laget?

Det er Felix selv som forteller, og hvert kapittel innledes med uttrykket ”En gang”, deretter noen setninger eller et avsnitt i fortid, før forfatteren går over til å fortelle i nåtid. Det er for meg et spor om at Felix forteller dette som voksen, kanskje gammel, men lever seg veldig inn i det han forteller, slik at det er som å være til stede i handlingen på ny. Hvis jeg tolker måten forfatteren skifter tid på denne måten, kan jeg godta at Felix av og til bruker litt vanskelige/voksne ord og uttrykk. Eller også kan jeg tolke det dithen at Felix er en gutt som har lest mye og har et stort ordforråd? For det er altså enkelte uttrykk jeg finner litt for voksne til en ung gutt, som for eksempel s. 57: «Ikke sett dere til motverge.», s 112: «Jeg klarer å identifisere de to parene…», eller s 112 «Jeg kan ikke gi ham min fulle oppmerksomhet ennå…»


Romanen forteller viktig historie på en måte som beveger, engasjerer og opprører. Og jeg må lese oppfølgeren «Så», slik at jeg får vite hvordan det går videre med Felix.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar