mandag 24. mars 2014

«Prosjekt Rosie» av Graeme Simsion


Oversatt av Aleksander Melli
Utgitt av Aschehoug 2014

Don er klar for å gifte seg, han må bare finne den rette partneren først. Siden han er forsker, faller det naturlig for ham å gå bokstavelig talt skjematisk til verks. Han komponerer et spørreskjema som skal hjelpe ham med å finne den kvinnen som best matcher hans interesser og personlighet.
Gene, venn og kollega, hjelper Don med undersøkelsen, selv om Gene – som er temmelig erfaren når det gjelder kvinner og kjærlighetsforhold – kanskje ikke har så stor sans for tilnærmingsmåten. Gene får koblet Don til ei kvinne som helt klart ikke kan være noen god match i forhold til Dons spørreskjema, siden hun både røyker og kommer for sent til avtaler; vakre Rosie. Rosie får Dons hjelp til et spesielt, personlig prosjekt – hun vil nemlig finne sin biologisk far. Don synes det er hyggelig å bidra med sin ekspertise innen genetikk. Det viser seg at Rosie er interessant og morsom å være sammen med, så kanskje må Don revurdere sin formening om at like barn leker best?

Det er Don selv som forteller, noe som gir språket en litt stiv, akademisk, tørr stil. Kanskje vil noen slite litt med stilen, men samtidig er dette med på å tegne Dons personlighet på en god måte.

Jeg oppdaget noen få slurve-/trykkfeil som må ha unnsluppet den siste korrekturen, som for eksempel s 176, der det har ramlet ut en r i ordet Jakkeopptinnet, eller s. 121, der det har kommet med en –k for mye i ordet tak. («Jeg har fått takk i en del ny informasjon.»)

Denne romanen er både underholdende, morsom og romantisk. Hvis du liker TV-serien Bing Bang Theory, så tror jeg du vil like denne historien også.



2 kommentarer:

  1. Dette var ein av mine favorittar innan romantikk i fjor, eg høyrte ho på lydbok og syntes lesaren fekk godt fram både den turre stilen til don og den australske sjarmen - for Don har jo sjarm, midt i all sin nesten-autisme. Eg er ingen fan av Big Bang Theory, men humra meg gjennom historia om Don og Rosie for det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar, marislysne! Då kan me kanskje slå fast at dette er ei god bok, også for dei som IKKJE likar Big Bang? ;-)

      Slett