søndag 16. februar 2014

«Fluesommer» av Arne Svingen


Utgitt av Gyldendal 2013

Kasper er tilsynelatende en helt vanlig gutt som drømmer om å begynne med stavsprang. Men han har en far med et farlig temperament; han kan bli sint for småting, og det hender han slår.
Så flytter Bentein inn hos dem, han skal bo der mens mora er på sykehus og får behandling for kreft. Bentein virker ikke klar for å tilpasse seg på samme måten Kasper gjør med farens luner, så hvordan skal dette gå? 

Dette er en lettlest, handlingsmettet roman om hvordan barns lojalitet til foreldre med store personlige problem, og som ikke mestrer rollen som voksne og ansvarlige, går ekstra ut over barna selv. Ofte er det kanskje tilfeldigheter som gjør at omgivelsene oppdager at familien sliter med et problem, slik at de kan få hjelp. Barna bidrar ofte heller til å dekke over at det finnes et problem; de vil for all del ikke sladre på foreldrene sine. 

Tankevekkende bok om et alvorlig tema, selv om jeg ikke opplever Arne Svingen på sitt aller beste her. Jeg får en følelse av at boka er skrevet litt for raskt, tema har ikke fått modnet eller satt seg godt nok, og jeg får også følelsen av at handlingen har utviklet seg litt for mye etter innfallsmetoden.

2 kommentarer:

  1. Denne burde egentlig blitt fjernet. synes jeg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hallo SuperLOL. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med kommentaren din. Er det omtalen min, eller boka du mener skulle vært fjernet?

      Slett