onsdag 12. februar 2014

«Elias og Emilie» av Stein Erik Lunde


Utgitt av Cappelen Damm 2013

Sommer på Åsgårdstrand 1904. Sommergjestene er ankommet. Noe som betyr liv og røre, men også arbeidsoppgaver og penger å tjene for 16-åringen Elias. Han skaffer fersk fisk til hotellet og sommergjester som holder til i sommerhusene sine, og han går ærend, som for eksempel å hente sprit på samlaget for kunstneren Edvard Munch.
En av sommergjestene er ekstra spennende, synes Elias, og det er Emilie. Hun er like gammel som ham, og han er virkelig betatt av henne og forsøker å vinne henne, selv om han skjønner at de tilhører to forskjellige verdener… 

Det jeg liker aller best med denne ungdomsromanen er den helt spesielle stemningen jeg får når jeg leser. Jeg fikk ganske snart assosiasjoner til filmen Victoria, basert på Knut Hamsuns roman med samme navn. Jeg har skam å si ikke lest romanen, men stemningen i filmen minner meg altså mye om stemningen i denne romanen. Tema også, for så vidt. Ungdomsforelskelse, ulykkelig kjærlighet og store klasseskiller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar