mandag 16. desember 2013

«Bridget Jones : mad about the boy» av Helen Fielding

Oversatt av Torleif Sjøgren-Erichsen
Utgitt av Aschehoug 2013

Bridget Jones – eller rettere sagt Mrs Darcy – er blitt 51 år og tobarnsmor. Mark Darcy er ute av bildet, men hva som har skjedd med ham vil jeg ikke røpe; når forlaget har valgt å ikke skrive noe om det i vaskeseddelen, vil ikke jeg heller gjøre det. Dere får nok lese boka selv og finne det ut.
I alle fall er Bridget ute på sjekker’n igjen, og yngre menn er snadder. Selv om det jo skaper noen urolige tanker. For hva om han synes hun er rynkete og stygg? Hva gjør Bridget når hans 30-årsdag kolliderer med bestevenninnens 60års-bursdagsfest? Hva vil skje når han begynner å få lyst på egne barn? Uvegerlig får man en følelse av at slike forhold er for gode til å vare…


Gjensynet med Bridget Jones var et fint gjensyn. Humoren og romantikken er servert i en fin blanding, og oversettelsen er stødig og god.

Vel synes jeg dagbokformen blir litt skjematisk slitsom av og til (men det har jeg syntes for de to foregående bøkene også), og både persongalleriet og handlingen har elementer av usannsynlighet i seg. Men det gjør ingenting. Dette er en underholdende, morsom og romantisk bok, akkurat slik jeg liker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar