søndag 3. november 2013

«Ung jente, voksen mann» av Eline Lund Fjæren

Utgitt av Oktober 2013

Han møter henne, søt musikk oppstår, de blir sammen, innleder et seksuelt forhold. Det kunne vært en helt alminnelig kjærlighetshistorie, men nei. For hun er bare 13 år da forholdet starter, og han er en voksen mann. Forholdet – som hele tiden virker problematisk, i ubalanse – pågår noen år. Denne romanen gir små innblikk i hvordan de har det med hverandre gjennom disse årene.

Romanen veksler mellom at han og hun forteller i omtrent annet hvert kapittel. Dette er en fin måte å få belyst kjærlighetshistorien fra begge sider. Jeg merket meg en fiffig detalj, nemlig at han i sine kapitler sier ”hun” om henne, mens hun i sine kapitler sier ”du” om ham; det kan si noe om hvilken tilnærming de har til hverandre; ønsket om å forstå, komme helt innpå, ønsket om å kommunisere helt tett, virker størst hos henne.
Kanskje synes jeg de to fortellerstemmene blir litt like. I starten, før jeg skjønte mønsteret i vekslingen mellom hans og hennes kapitler, hendte det jeg ble forvirret og blandet sammen hvem som snakket.

Jeg leser på nettet at forfatteren bare er 19 år, og «Ung jente, voksen mann» er debuten hennes. En god og imponerende debut; det blir spennende å følge denne forfatteren videre.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar