onsdag 13. november 2013

«Sprengt monster» av Christian Valeur

Utgitt av Aschehoug 2013

Mons – av de aller fleste kalt Monster – er omgitt av jenter og damer overalt han ferdes. Han får lyst til å kose med dem alle sammen, så kjærlighetshungrig er han. Eller kanskje er han aller mest kåt og er klar for å debutere seksuelt? Med iver og pågangsmot går han inn for oppgaven å komme i nærkontakt med de ulike jentene og damene. Resultatene synes jeg du skal lese om selv…

Dette er ei bok med mye energi og humor. Men den har også mørkere undertoner som vi som leser oppfatter, uten at Mons selv ser ut til å bry seg stort. Det er Mons som forteller, og han innser nok at han gjør en del dumme valg, men det virker som om han kommer fort over det, staker ut nye mål og durer i vei. Boka er delt inn i en slags episoder med overskrifter a la: ”Hvorfor man ikke skal forelske seg i eldre kvinner”. Overskriftene er indikatorer på at Mons skjønner at han gjør, eller har gjort, en del dumme valg. Jeg synes at boka kunne fungert enda bedre uten disse tolkende overskriftende. Jeg sitter jo uansett igjen med en del å undres over etter at boka er slutt, som: Hvordan går det med Mons senere? Hvordan går det med alle Mons snubler over på veien mot seksuell debut, kommer de seg etter sjokket? Har Mons ADHD, eller har han ikke? Ikke at det siste er så viktig egentlig, men innblikket i Mons’ tanker og følelser gjør meg nysgjerrig på om det er slik det oppleves å være hyperaktiv.


Språket er rikt, prøver seg liksom fram underveis med nye sammenstillinger og smaker, og passer godt til Mons’ personlighet. Boka følger Mons fra han er 12 til 16, og passer kanskje best for ungdom innen samme aldersgruppe. Jeg tror både jenter og gutter vil finne denne historien interessant.

2 kommentarer:

  1. Anmeldelsen din får meg til å tenke på boken "Carter Finally Gets It" av Brent Crawford. Alvorlige undertoner, men med mye humor :) God bok, som jeg tror kan bidra til leselyst hos tenåringsgutter(og jenter).

    "Sprengt monster" har jeg lyst til å lese. Jeg forsøker å få med meg flest mulig leseverdige norske ungdomsbøker om dagen i forbindelse med bokbloggpris nomineringene i januar. Vi må jo ha bloggere som tar ansvar for å fremme disse bøkene og ikke bare litteratur som er rettet mot den voksne leseren :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mari - takk for at du la igjen kommentar!
      Så bra at du tar ansvar for å fremme de gode ungdomsbøkene - dem er det mange av! Voksne generelt burde lese mer av ungdomslitteraturen, her er det mange gode leseopplevelser å finne! :-)

      Slett