mandag 7. oktober 2013

«Svik» av Trude Teige

Utgitt av Aschehoug, 2012

Romanen gir oss et gjensyn med TV-reporteren Kajsa Coren, fra kriminalromanene «Noen vet» og «En hjelpende hånd». Nå er hun i Sunnmørsbygda Losvika, der hun vokste opp. Hun holder på med research til ei bok hun skal skrive, med tema hentet fra andre verdenskrig. Her kommer hun borti to ulike kvinneskjebner som engasjerer.
Men så: Et drap skjer i den idylliske, vesle bygda; en eldre, ferierende tysker blir funnet død i en båt som driver på fjorden. Det lokale politiet ber om hjelp fra Kripos, og slik kommer Karsten Kjølås tidligere enn planlagt til Losvika; han er nå blitt kjæreste med Kajsa. Ikke uventet har historiene Kajsa nøster opp, sammenheng med politisaken Karsten har fått å jobbe med.

Denne romanen synes jeg representerte en god opptur, etter at jeg ble litt skuffet over «En hjelpende hånd». Det er tydelig at Teige her skriver fra et miljø hun kjenner godt, og skjebnene hun gir oss innblikk i med egne kapitler fra krigens dager, fenget meg skikkelig. Jeg synes også det er veldig hyggelig at Karsten er blitt kjæreste med Kajsa, og slik denne romanen ender, håper jeg det kommer en oppfølger!


Slutten av romanen synes jeg er i overkant actionpreget og kanskje litt usannsynlig, men det bidrar i alle fall til høyt tempo og driv avslutningsvis.

2 kommentarer: