tirsdag 29. oktober 2013

«Busemannen» av Knut Nærum, Elisabeth Botterli, Peder Udnæs, Askild Hagen og Jørgen Mehren

En seriemorder er løs – kjente krimforfattere myrdes en etter en. Den første som tas av dage er Nelly Lundin; hun blir funnet død, kvalt av en Fjordlandmiddag. Den brutale drapsmannen har en ganske spesiell signatur, nemlig en buse puttet i den dreptes ene nesebor. Politiet innser umiddelbart at de trenger høyt kvalifisert hjelp til å løse saken, og den forfyllede politimannen Willy Wakum hentes hjem fra et langvarig og nedbrytende utenlandsopphold. Under dekke av å etterforske en sak vedrørende kidnappede kjæledyr, nøster Willy Wakum seg sakte men sikkert nærmere løsningen på saken…

Dette er en fornøyelig parodi på Jo Nesbøs meget populære kriminalromaner om politimannen Harry Hole. Liker du Nytt på nytt, vil du kose deg med denne – humoren her er veldig ”nytt på nyttsk”. (Naturlig nok, siden forfatterne har tilknytning til Nytt på nytt-redaksjonen.) Du finner rikelig av ordspill, komiske kommentarer til og vridninger på ulike fenomener i det norske samfunnet, ironiske spark i alle retninger.
Jeg tror også boka vil interessere både Nesbø-fan og det stikk motsatte. På samme måte som jeg tror du vil like boka enten du liker krim eller er lut lei sjangeren – dette er mat for begge leire.
Språket flyter godt og virker gjennomarbeidet, så jeg finner bare noen få småfeil, som at det s 51 står ”dykkerlubben” i stedet for ”dykkerklubben”, og s 243 blir Staale Gunnarsen stokket om til Gunnar Staalesen.
Det florerer med morsomme poeng hele veien, så boka krever at du følger med; den kan føles noe mektig. Men mektig på en herlig måte.

Et lite sitat fra s 10: «Sanna bøyde seg mot Nelly Lundin. Forfatteren stirret tomt ut i lufta. Det pleide Sanna også å gjøre de dagene hun måtte ty til Fjordland


Anbefales så absolutt!

2 kommentarer:

  1. Jeg er vel en av de få som ikke har lest mer enn 1/2 bok av Nesbø. Men det var fordi jeg tenkte jeg måtte begynne med nr 1 med Harry Hole. Men så langt er jeg ennå ikke kommet. Men jeg tenker at jeg kommer til å lese Busemannen uansett, særlig etter å ha lest innlegget ditt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tone - takk for kommentar!
      Jeg slet faktisk med å komme i gang med Harry Hole-bøkene selv - jeg vet jeg startet på den første boka mange ganger, men ga opp. Så begynte jeg tilfeldigvis på nr 5 (en rolig kveld på vakt på biblioteket). Den heter Marekors, og der var jeg i gang, gitt. :-)
      Etter min mening er de to første bøkene ikke spesielt gode, så hvis du sliter med å komme i gang, synes jeg du skal forsøke nummer 3: "Rødstrupe". (Den er en av de beste, synes jeg) Kanskje du kan bli hekta?
      Eller så kan du selvfølgelig lese "Busemannen", og du vil forstå hva Harry Hole-bøkene dreier seg om. (Akkurat som jeg leste "Madonnagåten" og skjønte hva "Da Vinci-koden" var for noe.)

      Slett