søndag 8. september 2013

«En mann ved navn Ove» av Fredrik Backman

Oversatt av Nina M. Due
Utgitt av Cappelen Damm, 2013

I denne romanen blir vi kjent med Ove, 59 år, nabolagets selvoppnevnte overoppsynsmann som sørger for at regler overholdes og at alle oppfører seg som de skal. Ved første møte får man inntrykk av at fyren er et regelrett mareritt å omgås, en sur og vrien besserwisser, definitivt en du vil unngå å måtte betjene om du står i en butikk…
Men etter hvert blir vi nærmere kjent med Ove, vi får kjennskap til skjellsettende episoder fra tidligere i livet hans, og dette gir oss forståelse for hvorfor han ble som han ble. Og når det dumper inn nye mennesker og et kattekrek i nabolaget som han – uten å ville det i utgangspunktet – må forholde seg til, begynner vi virkelig å ane solide kvaliteter under den bryske fasaden…

Denne romanen kan beskrives som humoristisk feelgood, men den rommer mer enn bare tull og tøys, siden den har en alvorlig klangbunn. Det er alvoret i samspill med humoren, som gjør denne romanen til en virkelig god leseopplevelse.

Les denne - boka rommer både underholdning og livsvisdom, samtidig som den setter følelsene i sving.

5 kommentarer:

  1. Helt enig med deg! Dette er klart en av de aller beste bøkene jeg har lest i år!:-)

    Karin B. Persen

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karin, så hyggelig at du la igjen en kommentar :-)
      Jeg tror "En mann ved navn Ove" kommer til å bli en svært etterspurt bok, og det er fortjent!

      Slett
  2. Elsket denne boken! Den er bare helt fantastisk! Selv lo jeg til jeg gråt og gråt fordi den var så trist om hverandre. Gleder meg til neste bok blir oversatt av forfatteren:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gråbekka's Blogger!
      Boka setter følelsene i sving, det merket jeg også. Det blir virkelig spennende å følge denne forfatteren videre!

      Slett
    2. Er helt enig med dere, denne var utrolig fin! Gråt mot slutten. Haha :) God søndag videre!

      Slett