tirsdag 6. august 2013

«Tilståelsen» av John Grisham

Oversatt av Truls Holst Kopperud
Utgitt av Cappelen Damm, 2012
Donté Drumm sitter fengslet for drapet på ei ung jente. Han er dømt til døden og om bare noen får dager er tiden inne for at dødsdommen skal fullbyrdes.
I disse Drumms siste dager blir Pastor Keith oppsøkt av en mann i førtiårene ved navn Travis Boyette. Han hevder at Drumm er uskyldig. Dette vet han med sikkerhet, for det var nemlig han selv som drepte den unge jenta, etter å ha bortført og voldtatt henne. Han tror nesten helt sikkert at han kan finne tilbake til stedet jenta ble gravd ned. Boyette har hjernesvulst og bare kort tid igjen å leve. Derfor vil han nå tilstå og redde Drumm som er blitt uskyldig dømt.

Da jeg begynte å lese denne boka, trodde jeg det var opplagt hvordan handlingen kom til å utspille seg, men jeg ble overrasket. Handlingen forløp slett ikke som jeg ventet, og tidvis var boka både opprørende og spennende.
Stilen er noe refererende og tørr (det er mer ”tell” enn ”show” her), med en del repetisjoner av informasjon og hovedpunktene i historien, noe som gjorde at jeg skummet enkelte partier. Tidvis synes jeg også at personer i romanen blir til talerør for forfatterens holdning til dødsstraff.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar