torsdag 9. mai 2013

«Specials» av Scott Westerfeld


Oversatt av Magne Tørring
Utgitt av Schibsted, 2103

Vi møter igjen Tally fra «Uglies» og «Pretties». Hun er nå et medlem av Spesielle omstendigheter, en spesialer. Kroppen er fikset på, slik at hun er rask og sterk, hjernen er sylskarp og kald. For å oppnå en slags rus, hender det hun kutter seg – spesialere som gjør det, kalles kuttere.
Nå er Tally ute på et viktig oppdrag; opprørerbyen Røyk skal utryddes, men ligger Tallys lojalitet der den skal? Greier hun å gjennomføre oppdraget, og ønsker hun å forbli en spesialer for alltid?

Jeg tvilte meg fram til å lese denne romanen. Jeg likte «Uglies», mens opplevelsen av oppfølgeren «Pretties» ble litt mer blandet. Derfor var jeg usikker på om jeg kom til å like fortsettelsen.

Jeg burde nok unnlatt å lese denne, eller avbrutt underveis, for jeg greide ikke å bli fenget. Jeg synes språket er stivt og tungt; jeg får det ikke til å flyte. Personene blir ikke levende for meg, og handlingen i boka er for tynn og uten særlige spenningskurver.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar