søndag 31. mars 2013

«Mot nordavinden» av Daniel Glattauer


Oversatt av Erik Krogstad
Utgitt av Font forlag, 2010

På grunn av en liten feilstavelse i en e-post-adresse, kommer Emmi Rothner i kontakt med Leo Leike. Hun er litt ironisk, og han svarer med samme mynt. Dette blir starten på en intens korrespondanse per e-post, og ganske fort oppstår gjensidig fascinasjon og varme følelser. Bør de treffes for å se om fortryllelsen tåler å møte virkeligheten? Eller bør de la være, for å bevare vennskapet som etter hvert har kommet til å bety så mye for dem begge, og for at Emmi ikke skal risikere ekteskapet sitt?

Denne brevromanen var romantisk og med godt driv, synes jeg, med unntak av et parti på midten, da jeg syntes e-postene ble ganske kjedelige og repeterende. Men så tok spenningen seg opp igjen, og jeg synes også det er et pluss at romanen sluttet på en annen måte enn jeg hadde sett for meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar