mandag 11. februar 2013

«Den sommeren pappa ble homo» av Endre Lund Eriksen

Utgitt av Aschehoug, 2012

Arvidsjaur (eller helst bare Arvid) er med pappa på sommerferie i campingvogna. I ferien blir de naboer med Indiane og pappaen hennes, som er homo. Selv om Indiane og Arvid drar på fisketur sammen, og gjør en del andre ting i lag, så er de ikke kjærester, altså.
Når pappaene deres ser ut til å like hverandre litt for godt, finner Arvid og Indiane det best å passe ekstra godt på, så ikke Arvids pappa også blir homo…

Dette er en artig historie om pubertet, forelskelse, seksuell identitet og om hvor kjempetolerante vi er mot folk som er annerledes, helt til vi står ansikt til ansikt med dem...
Arvid har ingenting imot homofile mennesker, selvfølgelig, men han vil absolutt ikke at pappa skal være det! Å sette seg inn i Arvids situasjon, gir oss en liten aha-opplevelse i forhold til dette med toleranse, synes jeg.

Humor og tempo gjør boka ganske lett å lese. Det er Arvid som forteller; han fører en slags feriedagbok i gjesteboka som ligger i den verdensberømte utedassen Indianes pappa har bygd.
Det er spennende å følge med på hvordan forholdet mellom pappaene utvikler seg – er det tilfelle at Arvids pappa holder på å bli homo, eller er det bare noe Arvid innbiller seg? Og det er også spennende å følge med på forholdet mellom Arvid og Indiane. Selv om Indiane er yngst av dem, virker hun mye mer klar for å utforske dette med kjærester og kyssing.

En herlig beskrivelse av Arvids første kyss, s. 39:
«Så bøyde hun seg ned mot meg, hestehalen falt ned og daska meg i øynene så jeg ikke så ordentlig. Men jeg kjente noe vått mot munnen, som pressa på. Hun kyssa meg.
Først fikk jeg panikk. Jeg stritta imot, men hun hadde jo det sleipe grepet som jeg satt fast i, så det nytta ikke. Jeg vred og vrengte meg, men det hjalp ikke, og leppa mi skrapte mot strengen hennes. Jeg skifta strategi. Jeg lot som om jeg ga meg, bare gjorde meg slapp. Og det utnytta selvfølgelig hun – og pressa hele den store tunga inn i munnen min.
Hvordan det føltes?
Som å ha ei levende snegle i munnen. Det er ikke noe jeg vil anbefale.»

Arvid er 13 og Indiane er 12. Boka passer nok best for gutter og jenter fra 10-11 år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar