søndag 27. januar 2013

«Absolutt ukyssa : NB: Dette er ikke en klissete kjærlighetshistorie!!» av Nina Elisabeth Grøntvedt

Utgitt av Omnipax 2012

Jeg kastet meg over fortsettelsen om Oda, like etter å ha avsluttet «Hei, det er meg!». Den forrige boka sluttet nemlig slik at jeg ble veldig spent på å få høre mer om Oda og vennene hennes. Oda går i sjuende klasse, så til neste år skal hun begynne på ungdomsskolen. Når man er blitt ungdom, da er det kanskje ikke så bra fortsatt å være helt ukyssa? Oda er veldig forelska i broren til bestevenninna Helle, men det tør hun ikke si noe om til Helle, for Helle er jo ett år yngre og synes gutter er bare blæ. Det blir fort ugreit når man holder tilbake viktig informasjon for dem som betyr mest i livet ens, så du kan vel tenke deg at Oda roter det til for seg selv…

Denne boka er bygd opp på samme måte som den forrige, med noe tekst som likner håndskrift, linjerte ark, tegninger og kruseduller både her og der. Nytt i denne boka er fotnotene, noe Oda kanskje nettopp har lært på skolen og blitt litt opphengt i. Fotnotene er kanskje en morsom gimmick, men de letter ikke lesbarheten og ødelegger noe av den gode flyten, synes jeg.
Men dette er også en veldig fin bok. Særlig liker jeg måten forfatteren beskriver og forteller om de vanskelige følelsene Oda får å jobbe med i bokas gang, alt fra å føle seg ensom og utenfor, til å fortvile over ikke å kjenne seg på bølgelengde med bestevennen sin, fra å være ulykkelig forelska, til å ha dårlig samvittighet og kjenne seg slem.

Jeg er spent på om forfatteren kommer med enda flere Oda-dagbøker, og om den neste boka i så fall blir en ungdomsbok? «Absolutt ukyssa» passer nok best fra 10-11 år og oppover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar