søndag 30. desember 2012

«Lille ekorn» av Linn T. Sunne

Utgitt av Gyldendal 2012

Aurora er flink på skolen og god i håndball. Faktisk så god at hun kan være aktuell for kretslaget. Gaute er håndballtrener og gir henne verdifull støtte. Plutselig merker Aurora at det er noe mer ved Gaute enn hun har sett før; han er jo kjekk, og han er en ordentlig mann! Det er rent så det kribler når han er nærheten… Han sender henne SMS som en del av støtten og omsorgen han vil vise, og selv om han understreker at hun ikke må misforstå meldingene han sender, begynner hun å nære varme, sterke følelser for ham…

Tema i denne boka minner om en annen roman jeg nettopp leste (omtalt 21. desember); den unge, uskyldige jenta som begynner å nære varme følelser for en eldre mannsperson hun omgås. Interessant tema, synes jeg.

«Lille ekorn» er veldig kort og lettlest – faktisk leste jeg den så fort at jeg ikke syntes jeg fikk tid til å komme særlig inn under huden på Aurora, trodde eller skjønte følelsene hennes helt. Men om romanen er ment for lesere som ikke leser spesielt fort, kan inntrykket for dem bli et annet.

Jeg er ikke så begeistret for de engelske uttrykkene forfatteren bruker i starten av romanen, noe hun sikkert gjør for å skape et autentisk preg; slik snakker og tenker kanskje dagens unge? Jeg mener at norsk er et rikt språk, og at vi ikke behøver å ty til engelsk, selv om vi ønsker å fri til de unge leserne aldri så mye.

En tankevekkende, interessant ungdomsroman, som forfatteren ble tildelt Brageprisen for i 2012, i åpen klasse, ungdomsbøker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar