onsdag 7. november 2012

«Doktor Proktor og det store gullrøveriet» av Jo Nesbø


Utgitt av Aschehoug, 2012

Doktor Proktor, Bulle og Lise er på farten igjen! (Jippi!)
Denne gangen blir de håndplukket av Kongen og det som før het Gardens hemmelege teneste – nå Secret Garden – til å ta seg av noen hardbarkede, engelske kjeltringer som har stjålet hele Norges gullbeholdning. Gullet er blitt plassert i verdens sikreste bank i London, men Doktor Proktor og co lar seg ikke skremme: De planlegger å bryte seg inn i denne verdens sikreste bank og stjele Norges gull tilbake!

Dette er fjerde boka om Doktor Proktor, Bulle og Lise – de tre første heter «Doktor Proktors prompepulver» (2007), «Doktor Proktors tidsbadekar» (2008) og «Doktor Proktor og verdens undergang. Kanskje.» (2010)

Dette er herlige, handlingsmettede, humoristiske bøker for liten og stor. Det er faktisk ganske mange poeng Nesbø har lagt inn i denne boka, som jeg tror er vel så mye for de voksne leserne.
Det føles som om jeg kjenner mange fra persongalleriet i boka, (jeg kan lett se dem for meg) siden Nesbø tar virkelige personer i bruk, vrir og vrenger litt på navnene deres, og gir dem passende og artige roller i bokas scener. Her finner vi for eksempel fotballtreneren Krillo som trener fotballaget Rotten Ham i London.

Kanskje kunne jeg ønsket at vi fikk litt mer tid alene sammen med bokas egentlige hovedpersoner. Persongalleriet er stort og rikholdig – det er nesten slik at det ikke er noe særlig plass til de egentlige heltene.
Men dette ødelegger ikke for helhetsinntrykket: Boka har stort humøroverskudd, masse energi, god framdrift og stor underholdningsverdi. Anbefales på det varmeste!



2 kommentarer:

  1. Jeg tror (vet) jeg må ønske meg denne boken på min sønns vegne til jul... :-) Doktor Proktor-bøkene er stor lykke både for liten og stor her i huset. Særlig Verdens undergang.Kanskje (hallo, for en herlig tittel!) ble en formidabel suksess hos undertegnede. Gleder meg allerede stort!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei ellikken!
      Gode bøker er knallfine julegaver! :-) Nesbø synes jeg er et godt eksempel på en forfatter som skriver bedre og bedre utover i forfatterskapet. Heldigvis har ikke suksessen gjort ham verken lat eller uinspirert.

      Slett