søndag 9. september 2012

«Brennende hjerter» av Simone Elkeles

Oversatt av Hilde Stubhaug
Utgitt av Gyldendal, 2012

I denne tredje boka om Fuentes-brødrene er det Luis det handler om, yngste bror Fuentes. Han er ingen trøblete bråkmaker, slik brødrene var i denne alderen, men skoleflink og ordentlig. (Bare av og til gjør han ville ting, som å klatre i fjellvegger uten sikring, bare fordi det er slikt han får skikkelige adrenalinkick av.)
Men fordi han er en Fuentes, får han ikke gå i fred for den kriminelle banden Latino Bloods; de ønsker å rekruttere ham til gjengen og få ham til å lange dop. Selv om han ønsker å være straight, er det ikke helt enkelt å få være i fred med sitt. Og når han ikke får kjærligheten besvart fra sin utvalgte, hvilke rolle spiller det da om han er skurk eller ikke?

Du kjenner fort igjen opplegget fra de første to bøkene; «Perfekt kjemi» og «Grenseløs kjærlighet». De to hovedpersonene – her Luis og Nikki – veksler på å fortelle i hver sine kapitler. Vi skjønner med en gang at disse to skal dras mot hverandre, sannsynligheten for at de skal få hverandre er stor, men da er det hindringer underveis som først må overvinnes.

Siden det er kort tid siden jeg leste «Grenseløs kjærlighet» ble jeg ikke like engasjert i plottet og personene denne gangen; det ble på en måte den samme historien for tredje gang. Men hadde jeg ventet noen måneder før jeg kastet meg over denne, tror jeg nok at jeg ville ha vært like begeistret som jeg var for de to første bøkene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar