torsdag 2. august 2012

«Revolutionary Road» av Richard Yates

Oversatt av Agnete Øye
Utgitt av Oktober forlag, 2009

Vi befinner oss i USA, midt på 1950-tallet, og blir kjent med ekteparet Frank og April Wheeler som bor i Revolutionary Road i en idyllisk forstad til New York. Frank pendler inn til byen der han jobber i et kontormaskinfirma, mens April er hjemmeværende og tar seg av de to barna.
Dette skulle man tro var et godt liv å leve, men Frank og April er ikke fornøyde – de har forventninger om at livet må ha mer å by på. De begynner å legge planer om å flytte til Europa, nærmere bestemt Paris, der meningen er at April skal være familiens forsørger, mens Frank skal få en anledning til å finne seg selv. Flyttingen er nært forestående da noe skjer som legger planene i grus…

Dette er tredje roman av Richard Yates jeg leser. «Påskeparaden» likte jeg veldig godt. Både «Ordensforstyrrelse» og «Revolutionary Road» er også interessante, men disse fenget meg ikke like mye. For denne tredje romanen kjente jeg at det gikk trått mange steder – det var partier hvor det skjedde lite, eller det som skjedde var forutsigbart.
Tema og stemning er dessuten nokså dystert – her møter vi nok en gang hovedpersoner som ikke ser eller vil det beste for seg selv, men trekkes ned og inn i problemer av uforutsigbare undergrunnskrefter.

2 kommentarer:

  1. Jeg har ikke lest boka, men har sett den filmen. Den syns jeg var veldig god. Anbefales.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Liv! Jeg var faktisk ikke klar over at det fantes en film - så takk for tipset! :-)

      Slett